تبلیغات
جهان اسلام - چرایی تغییر مواضع عملی و اعتقادی انسانهای نمونه تاریخ
جهان اسلام
امروز ، جهان اسلام ، بلکه سر تا سر جهان ، شاهد تحولات بزرگی است که خبر می دهد از تغییر معادلات جهانی
 یکی از سوالاتی که ذهن آدمی را سخت به خود مشغول می دارد این است که دلیل تغییر افکار و اعمال انسان به افکار و اعمالی که سابقا صد در صد مخالف و در تضاد آن بوده است ، چیست ؟

 برای مثال علت تغییر موضع دینی و سیاسی زبیر که لقب سیف الاسلام را داشت چه بود ؟

چطور شد تنها کسی که بعد از غصب خلافت امیر المومنین علی علیه السلام به دفاع از ایشان شمشیر کشید و در تدفین حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از جمله معدود کسانی بود که حضور داشت ، در جنگ جمل مقابل امیرالمومنین علیه السلام بر علیه ایشان شمشیرش را برهنه کرد ؟

و یا تغییر در جهت مثبت ، چه عاملی باعث شد که حر بن یزید ریاحی که گناه بزرگی مرتکب شد و راه را بر امام حسین علیه السلام بست ، توبه کرد و از راه شقاوت نجات یافت ؟


 امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید : انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع او آراء تبتدع یخالف فیها کتاب الله /نهج البلاغه خطبه 50

آغاز پیدایش فتنه ها پیروى از هوا و هوسها و بدعتهایى است که با کتاب خدا مخالفت دارد .


 آیت الله مصباح در پاسخ به سوال مطرح شده و نیز تبیین روایت شریفه در مصاحبه با
نشریه 9 دی می گویند :

برای من هم این سئوال همیشه بود. البته مسائل پس از انتخابات کمک کرد تا حدودی پاسخ این پرسش را هم بیابم. خب، می بینیم فردی بخشی از عمرش را در مسیری قدم برداشته و سپس تغییر مسیر می دهد؛ چطور این کار را می کند؟

چرا این تغییر مسیر را می پذیرد و انتخاب می کند؟ چه این تغییر مسیر از بد به خوب باشد و چه از خوب به بد. این نیز می تواند دو عامل داشته باشد که البته با آموزه های دینی و روایات اهل بیت(علیهم السلام) به ویژه روایات مربوط به نهج البلاغه قابل اثبات است.

عامل تغییر مسیر آدمی یا انتخاب یک مسیر جدید، از دو کانال سرچشمه می گیرد. به عبارتی اراده انسان بر اساس دو پایه شکل می گیرد؛ یکی شناخت انسان است و دیگری تمایلات آدمی.

بنابراین اگر اشکالی در رفتار انسان حاصل شد و کاری انجام داد که نباید آن را انجام می داد، عامل آن این بوده که یا در شناختش دچار اشتباه شده یا نقصی در تمایلاتش حاصل شده است.

به عبارتی یا نمی دانسته یا اینکه نمی خواسته. ریشه و عامل تغییر رفتار همین دو مورد است. چیزی را می دانسته که خوب است و باید آن را انجام می داده اما شناختش نسبت به آن عوض شده؛ یا به چیزی تمایل نداشته، اما با گذشت زمان به آن متمایل شده است.

 شاید فرمایش حضرت امیر(ع) که فرمودند «انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع و آراء تبتدع» اشاره به همین موضوع دارد.



طبقه بندی: اجتماعی،  دینی،  سیاسی،  فتنه،  فرهنگی، 
برچسب ها: علل فتنه، تغییر انسانها، زبیر، امیرالمومنین، علی بن ابیطالب، 9 دی، سیف الاسلام، جمل، حر بن یزید ریاحی، آیت الله مصباح، چرایی تغییر مواضع عملی و اعتقادی انسانهای نمونه تاریخ، دلیل تغییر افکار و اعمال انسان، علت تغییر موضع دینی و سیاسی زبیر، غصب خلافت امیر المومنین علی، تدفین حضرت فاطمه زهرا، جنگ جمل، تغییر در جهت مثبت، انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع او آراء تبتدع یخالف فیها کتاب الله، پیدایش فتنه ها، پیروى از هوا و هوسها و بدعتها، نشریه 9 دی، مسائل پس از انتخابات، تغییر مسیر، آموزه های دینی، اراده انسان، شناخت انسان، تمایلات انسانی، ریشه و عامل تغییر رفتار،
ارسال توسط هادی حق جو
آرشیو مطالب
نظر سنجی
به نظر شما مهمترین موضوعی که امروزه باید به آن پرداخت چیست؟







صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

شارژ ایرانسل

دانلود

دانلود

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

خرید اینترنتی